I visse tilfælde, når en Outlook nedgraderes til en ældre version kan det ske at der, af Outlook installations programmet, efterlades gamle nøgler i registreringsdatabasen. Dette kan være årsag til fejl i særligt udvidelser da de så i visse tilfælde forsøger at tilgå en forkert version af Outlooks backend API.
For at identificere om det i realiteten er en nedgradering der er problemet bør der først undersøges i registrerings databasen.
nøglen der skal undersøges er ”HKEY_CLASSES_ROOT\TypeLib\{00062FFF-0000-0000-C000-000000000046}” og den bør kun indeholde én undernøgle som på eksemplet her.
Undernøglens navn er afhængig af den installerede Outlook version, i dette eksempel er der tale om en Outlook 2016.
Findes der mere end én undernøgle, f.eks. en 9.6 og en 9.4 nøgle, betyder det at der ikke er blevet ryddet ordentligt op ved en nedgradering og en af disse skal derfor slettes. Det vil for det meste være den med det højeste tal, 9.6 i dette tilfælde, men for at være sikker kan der refereres til følgende tabel.
Outlook |
Version |
|
Outlook 2000 |
9.0 |
|
Outlook 2002 |
9.1 |
|
Outlook 2003 |
9.2 |
|
Outlook 2007 |
9.3 |
|
Outlook 2010 |
9.4 |
|
Outlook 2013 |
9.5 |
|
Outlook 2016 |
9.6 |
Den nøgle med navnet tilsvarende den installerede Outlook version skal forblive, andre skal slettes.
så har der tidligere været Outlook 2013 installeret, men der er nedgraderet til en 2010, vil man have to nøgler, en med navnet 9.5 og en med 9.4, i dette tilfælde vil 9.5 nøglen skulle slettes.
Derefter skal computeren genstartes og hermed skulle problemet være løst.