Kantineterminal - kvikmanual for kantinepersonale

epos2.png

FacilityNet Kantinebetaling er en selvbetjent og kontantfri betalingsløsning til at betale for mad og drikke i kantinen. Løsningen mininerer gratister, giver optimale muligheder for at begrænse madspild og viser automatisk salget online uden at kantinepersonalet skal røre en finger.

Betaling foregår ved at kunder scanner deres id-kort på kantineterminalen. Herefter printes en kvittering, som er kundens bevis for, at der er betalt. Afhængigt af opsætningen, så foregår betaling ved at ansatte trækkes over løn eller tanker penge op på deres FacilityNet konto.

Kantinepersonalet har minimal arbejde ved FacilityNets kantineterminal, så I kan fokusere på at lave god mad. Denne guide beskriver de vigtigste ting for at du kan betjene kantineterminalen.

 

Aflæs salget online

Når du er logget ind i FacilityNet, kan du se kantineterminal salget samt antal transaktioner online. Antal transaktioner er antallet af kunderne der har scannet sit id-kort eller købt via MobilePay.

Salget opdateres automatisk, så du skal ikke gøre noget aktivt. Se guide: 

 

Kontroller om kunden har betalt

Som udgangspunkt er systemet bygget op omkring selvjustits. Når kantinekunder scanner id-kortet lyser skærmen grønt og viser kundens navn. Er kortet ikke gyldig lyser skærmen rødt.

Det er en god politik at bede alle kunder om at placere deres kvittering synligt ved siden af deres tallerken. Dette kan meldes ud via email eller på kundens intranet.

Når et køb er gennemført printes en kvittering. På kvitteringen står der kundens navn, dato samt en kontrolkode.

Kvittering.png

Du kan se og kontrollere dagens kontrolkode ved at logge ind i FacilityNet. Se guide:

Yderligere kan du få adgang til et online dashboard, der viser hvilke kantinekunder der har betalt. Kontakt support@facilitynet.dk for mere info.

 

Tjek om der er mere bonrulle-papir

Det er kantinepersonalets ansvar at sikre, at der er bonrulle papir i printeren. En rulle holder typisk til 1.000 transaktioner. Hvis kantinen har 100 spisende pr. dag svarer det til, at bonrullen skal skiftes hver 2. uge. Printeren har en lille pære der lyser orange, når bonrullen er ved at løbe tør. Du har yderligere mulighed for at modtage en SMS eller email, når bonrullen er ved at løbe tør.

 

Bestil bonrulle papir

Kontakt support@facilitynet.dk for at bestille bonrulle papir.

 

Modtag SMS / email ved fejl på kantineterminal

Er bonrullen ved at løbe tør eller opstår der andre problemer på kantineterminalen, f.eks. at en ledning er hevet ud, så kan kantinepersonalet modtage en SMS eller email notifikation. Se guide:

 

Opdater vareknapper på kantineterminalen

Skriv til support@facilitynet.dk hvis du ønsker opdatering af vareknapper på kantineterminalen.

(Vi launcher snarest en online grænseflade, så kantinepersonalet selv kan opdatere varer på kantineterminalen).

 

Udskriv salgsrapporter

Kantinepersonalet kan eksportere salgsrapporter til Excel - det kan f.eks. være alle transaktioner, salget fordelt på varer i en bestemt periode eller en løntræksfil. Se guide:

 

Refunder køb

Hvis en kunde har gennemført et køb på kantineterminalen og ønsker købet refunderet, så kontakt support@facilitynet.dk.

 

En kunde ønsker saldo refunderet

Hvis en kantinekunde fratræder og ønsker saldo refunderet, så skal kantinekunden kontakte kantineforpagters bogholderi for refundering. Se guide:

 

Sådan tilmelder kantinekunder deres id-kort

Afhængig af virksomhedens opsætning, så kan tilmelding af id-kort foregå på 2 måder:

1) Kantinekunden tilmelder selv sit kort direkte på kantineterminalen, se guide:

2) Id-kort tilmeldes af administrator eller automatisk.

 

Kundens id-kort virker ikke

Hvis du mener at id-kortet allerede er tilmeldt og har virket tidligere, følg nedenstående step:

Step 1: Scan kundens id-kort og print en kvittering. Tag et billede af kvittering, som sendes til support@facilitynet.dk.

(På kvitteringen fremgår id-kortet nummer, som FacilityNet support vil bruge til fejlfinding.)

 

Fejlhåndtering - Kantineterminalen virker ikke

Oplever du fejl på kantineterminalen, så følg nedenstående guide.

Bemærk at du ikke mister salg, når der scannes med id-kort mens internetforbindelsen ikke virker. Så snart internetforbindelsen virker igen, så vil salget automatisk vises på FacilityNet webportal.

Du vil dog ikke kunne modtage betaling med MobilePay, så længe internetforbindelsen ikke virker.

 

Vigtige links

Se alle guides: https://cateringportal.zendesk.com/hc/da/sections/360002510672

Support: support@facilitynet.dk

Glemt adgangskode: https://bestil-nu.net/glemt-adgangskode

 

Var denne artikel en hjælp?
0 ud af 0 fandt dette nyttigt