Denne artikel beskriver mulighederne for at tilmelde ansattes id-kort til kantineordningen. Tilmelding kan foregå selvbetjent, så ansatte selv tilmelder sig eller det kan styres af it-afdelingen via active directory, REST API eller CSV-import.
Selvbetjent tilmelding - uden automatisk vedligeholdelse af brugere og id-kort
Anvendelse:
Denne løsning anvendes typisk i kontordomiciler med mange lejere og hvor der ikke er mulighed for Active directory og hvor automatisk løntræk ikke er et krav.
Tilmeldingsprocedure:
- Kantinekunden (medarbejderen) scanner sit id-kort på kantineterminalen og skal herefter indtaste sin email-adresse.
- Kantinekunden modtager en email med et aktiveringslink. Ved klik på linket skal Kantinekunden oprette en brugerkonto. Er der flere lejere så skal Kantinekunden vælge den virksomhed, som han er tilknyttet. Er der flere kantineordninger, f.eks. "Abonnement" og "Betal pr. dag", så skal kantinekunden vælge kantineordning.
- Kantinekunden kan nu købe i kantinen ved at scanne sit id-kort.
Selvbetjent tilmelding - automatisk vedligeholdelse af brugere
Anvendelse:
Denne løsning anvendes i virksomheder som ønsker at anvende Active Directory, REST API eller CSV-import for at oprette og vedligeholde brugere. Fordelen ved denne løsning er at brugere oprettes og fjernes automatisk når ansatte ansættes og fratræder. Ligeledes anvendes denne løsning, hvis virksomheden ønsker automatisk løntræk, da det kræver at brugerne oprettes med korrekt medarbejder-id.
Denne løsning anbefales, hvis virksomheden ikke har mulighed for at oprette de ansattes id-kort numre i Active Directory, REST API eller CSV-import.
Tilmeldingsprocedure:
- Kantinekunden (medarbejderen) scanner sit id-kort på kantineterminalen og skal herefter indtaste sin email-adresse.
- Kantinekunden modtager en email med et aktiveringslink. Ved klik på linket er Kantinekunden tilmeldt. Er der flere kantineordninger, f.eks. "Abonnement" og "Betal pr. dag", så skal kantinekunden vælge kantineordning.
- Kantinekunden kan nu købe i kantinen ved at scanne sit id-kort.
Automatisk tilmelding - og automatisk løntræk
Anvendelse:
Denne løsning anvendes i virksomheder, hvor man ikke ønsker at kantinekunderne selv skal tilmelde sit id-kort. Løsningen kræver at it-afdelingen kan benytte en af følgende løsninger:
- ID-kort nummer fremgår af AD Azure under en attribut kaldet "id-card-number".
- Ansattes kontooplysninger (navn, email) og ID-kort nummer sendes automatisk til FacilityNets / kundens SFTP via en CSV-fil, hvorefter de indlæses i FacilityNet.
- Ansattes kontooplysninger (navn, email) og ID-kort oprettes i FacilityNet via REST API.
Denne løsning anbefales, hvis virksomheden ønsker automatisk løntræk, da it-afdelingen styrer det medarbejder-id, som den ansatte oprettes med.
Tilmeldingsprocedure:
Der er ingen tilmeldingsprocedure, da det styres af IT-afdelingen.